Парацетамол – панацея чи можлива загроза здоров’ю?

Парацетамол – панацея чи можлива загроза здоров’ю?

Відповідно до даних Британського Медичного Журналу у вересні збільшилася кількість зареєстрованих випадків передозування парацетамолом. Чи завжди ліки, що під рукою, можуть швидко і безболісно позбавити від нежитю та головного болю, особливо у день здачі звіту чи проходження важливої співбесіди? Чи, можливо, варто знати важливі деталі про ці доступні “на будь-який смак” ліки, щоб не зробити собі гірше? – Адже диявол ховається в деталях. Про це – у короткій, але актуальній замітці нижче.

В Україну прийшла осінь і це одразу відзначилося на стані здоров’я наших громадян. У всій Європі за вересень місяць було відмічено збільшення випадків передозування парацетамолом. Ліки, які завжди під рукою і які можна придбати без рецепту, здавалося б, не можуть зашкодити.

На жаль, передозування парацетамолом може призвести до ускладнення стану здоров’я. В першу чергу це позначається на шлунково-кишковому тракті, страждає печінка. В окремих випадках значне передозування парацетамолом може призвести навіть до коми та метаболічного ацидозу, тобто порушення кислотно-лугового балансу організму.

Передозування, як правило, на початкових етапах проходить безсимптомно, але якщо його не лікувати, то може призвести до пошкодження печінки і збою в її функціонуванню.

Максимальна доза парацетамолу для дорослої людини не повинна перевищувати 4 г або 75мг/кг. Найбільше випадків передозування реєструється, коли пацієнти просто намагаються зменшити зубний або головний біль.

Будь-яке додаткове вживання ліків, які навіть мають у своєму складі невелику кількість парацетамолу, вже вважається передозуванням. Токсичний вплив препарату на організм починається вже протягом 24 годин після передозування.

Пацієнти, які прийняли забагато ліків, як правило, відчувають біль у м’язах, нудоту, головокружіння, слабкість. На 2 або 3 день починається порушення у функціонуванні печінки. Це супроводжується біллю з лівого боку під ребром, підвищеним виділенням жовчу, тремтінням тіла, втратою свідомості.

Якщо Ви знаєте, що нещодавно приймали парацетамол або щось із цієї групи протипростудних ліків і якщо ви відчуваєте деякі з вищезгаданих симптомів – обов’язково зверніться до лікаря. Як правило, за умови оперативного надання допомоги, передозування можна вилікувати відносно швидко і вже за 2-3 тижні функції печінки повернуться в норму. У випадку ігнорування – до 10% пацієнтів живуть далі з печінковою недостатністю, близько 1-2% – з нирковою і близько 1%, на превеликий жаль, не виживають. Основною причиною летальних випадків лікарі називають ігнорування стану пацієнта або несвоєчасне звернення до лікаря. Отож, важливою є своєчасна реакція та турбота про власне здоров’я.

Головне, не ставте діагнози собі самостійно і не хворійте 🙂